Verhogen van het metabolisme

Hoe hoger het metabolisme, hoe sneller je calorieën verbruikt. Als je wilt afvallen dan wil je zo snel mogelijk calorieën verbruiken. De vraag die dan volgt is: Hoe verhoog ik het metabolisme? Dat kun je doen door te sporten. Sporten heeft naast de positieve effecten op de stofwisseling ook veel andere voordelen. Zo kan een hoge bloeddruk verminderd worden, het hart sterker worden en de stress afnemen. Sporten is goed voor het verhogen van het metabolisme om de volgende redenen.

Meer spiermassa
Sporten kan de spiermassa doen laten toenemen. Door te sporten neemt de Lean Body Mass (LBM) toe. Dit is het totaal van spieren, organen, botten en andere lichaamsdelen zoals de longen, lever en het zenuwsysteem. Hoe meer de spiermassa is in verhouding met het LBM, hoe hoger de BMR. Mannen hebben doorgaans met spieren dan vrouwen waardoor de LBM hoger is bij mannen.

Verhoogde ruststofwisseling
Het sporten heeft een langdurig positief effect op het BMR. Het BMR wordt tot 24 uur na het sporten verhoogd. Zelfs als je dan niets doet zoals tv kijken of op een ligstoel ligt in de tuin verbruik je nog meer calorieën. Dit heet ook wel het afterburn effect of EPOC.

Zonder sporten wordt het metabolisme minder
Als je wilt afvallen door alleen minder te eten dan verlies je niet alleen vet maar wordt ook de LBM minder doordat je spiermassa kwijtraakt. Hierdoor wordt het metabolisme trager. Als je sport dan gaat er weinig spiermassa verloren en is het zelfs mogelijk om de spiermassa te behouden. Sporten zorgt ervoor dat de LBM onder controle kan worden gehouden en het niet daalt.

Bron

Geen categorie

Reginald Obrien