Gezond lijf en bewegen met blessures

Om een goed gezond lijf te krijgen en te behouden is niet alleen een gezonde voedingspatroon, maar ook bewegen essentieel. Bewegen heeft een positief effect op de gezondheid, zowel op lange als korte termijn. Door te bewegen worden spieren en bloedsomloop gestimuleerd.

Belangrijke redenen om te bewegen zijn:

  • Bewegen houdt het gewicht op pijl
  • Bewegen bestrijdt gezondheidsproblemen en ziekten
  • Bewegen verbetert het humeur
  • Bewegen geeft energie
  • Bewegen stimuleert beter slapen
  • Bewegen kan leuk zijn

Je beweegt voldoende wanneer u minimaal vijf dagen in de week, 30 minuten matig intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB).

Voorbeelden van actief bewegen zijn onder andere fietsen, wandelen, tuinieren, schoonmaken, traplopen enzovoort. Ook sporten zoals fitness, mountiainbiken, hardlopen, voetbal, tennis enzovoort.

TIP: vermijd de roltrap en lift en neem de gewone trap!

Sporten en bewegen met een blessure

Nadeel van sporten en bewegen is dat de kans op blessures groter is en je dan misschien niet instaat bent om te bewegen of te sporten. Toch zijn er een aantal mogelijkheden om te sporten met blessures. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van een sportbrace. Toch geldt het principe voorkomen is beter dan genezen. De webshop van sportmedishop.nl heeft een uitgebreid aanbod van sportmedische pruducten en sportmaterialen voor ondersteuning bij het sporten en bewegen.

Geen categorie

Reginald Obrien